Monday, 12 December 2011

مصر ليست القاهرة !

مصر ليست القاهرة

بيقولك الشارع مش مع الثورة !

طيب ماهو لازم الشارع يبقى مش مع الثورة بعد ماالثوار بطلوا يتكلموا بلغة الشارع ومبقوش يتكلموا غير لغة " فيما يبدو... ومما لا شك فيه... والآليات .. وينبثق اللي هي من الاخر لغة القنوات الفضائية اللي أفسدت الثوار ..وعلى فكرة مش بس ماسبيرو والقناة الاولى والفراعين هما اللي تسببوا في عزوف الناس أو الشارع بوجه عام عن الثورة, لأ.. ده كمان الظهور المبالغ فيه لمن يطلق عليهم مجازا" النشطاء" أو شباب الثورة" ايوة هما كمان السبب أضواء الاستديوهات و الكاميرات ومين هيطلع فين كمان افسدتهم ده أنا ساعات الخيال بيشطح بيا وبقول ان دي نظرية المؤامرة اللي موجودة في جنات كل مصر نظرية المؤامرة تبعي انهم يغرقوا الشباب الطاهر بتاع خمسة وعشرين يناير لحد ودانهم في أضواء الشهرة والمجد علشان يبعدوهم ويفصلوهم عن الشارع .. وقد كان .

نرجع تاني للغة الخطاب الشوارعي ايوه هو كده مش هو من الشارع والى الشارع يبقى شوارعي... مش مقعر أصل احنا مش هنعمل ثورة في قهوة ريش أو صالون العقاد.. علمونا في التحرير ان الثورات بتحصل في الشوارع .

يعني مثلا أما واحد يكتب ايفينت عالفيسبوك أو التويتر ويقول : فيه النهارده ندوة في " تحرير لاونج" - خد بالك ماقالش" التحرير لاونج" لأ تهرير آه خواجه خواجه يعني ماعلينا .. أما يقول فيه ندوة في" التحرير لاونج" لمناقشة مقاطعة الانتخابات أو المشاركة فيها .. اقول ايه أنا لعم سامي زبادي البقال اللي في أول شارعنا ؟ اقول تعالى نناقش الانتخابات يا عم سامي في التحرير لاونج ؟ والله كان ضربني بسكينة الجبنة الرومي اللي قدامه

عنوان الندوة اصلا مبشر جدا.. بس تعالى بقى وقول لأي واحد في الشارع فيه ندوة في تحرير لاونج أو فيه دورة تدريبية لمراقبة الانتخابات في" ايوارت هول" في الجامعة الأمريكية ...روح كده قول لواحد كفران نازل من ميكروباص العتبة بيجري علشان يلحق ياخد اتوبيس 65 اللي رايح" الدويقة" و"منشية ناصر" ..قول له تعالى تحرير لاونج أو ايوارت هول .. هتسمع كل انواع الشتيمة اللي سمعتها واللي عمرك ماسمعتها قبل كده ده غير طبعا الكلاشيه الشهير يا متموليييين.

الناس كلها كانت حوالين الثوار علشان كانوا بيناموا مع بعض في الشارع, بيتكلموا نفس اللغة البسيطة , بيشربوا من قزازة ميه مالينها من الكولدير اللي على أول شارع محمد محمود .. وبياكلوا من على نفس عربية الفول اللي في الشارع الجانبي اللي قبل ماكدونالدز .

ده يودينا بقى للسبب الأساسي لكتابة الكلام ده مصر ليست القاهرة يا سادة

في الأرياف الناس بتقول وهي نازله القاهرة : احنا مسافرين مصر ويبدو أن الناس في قاهرة المعز أخدت الكلمة دي من على لسان القرويين والبسطاء أمثالي وحلفوا ميت يمين ان مصر هي القاهرة .. لا يا اخوانا مصر مش القاهرة ... مصر قطور وبنها والسنبلاوين وديروط وبور توفيق والسنانة والحامول مصر مش التحرير لاونج ولا ايوارت هول ولا مسرح الاوبرا .. مصر ينفع تبقى مؤتمر انتخابي كبير لو نزلنا لكل الناس عالقهاوي البسيطة اللي كوباية الشاي فيها بخمسة وسبعين قرش .. مصر هي قاعات الافراح الشعبية اللي نقدر نعمل فيها مؤتمرات توعية. أصل انت لو دعيت الناس الطيبة يروحوا الريتز أو الكونكورد- وبتدعيهم بقلب جامد يعني مش عزومة مراكبية- الناس دي أصلا هاتتكسف تروح علشان هما طيبين ومش متعودين على ريحة الهوا المتكيف ولا الصالات القزاز والأرضيات اللي بتلمع .. لكن لو رحت لهم لحد عندهم هيسمعوا لك و يطمنوا وكمان هيعاملوك كأنك واحد منهم , ساعتها بس الشارع هيرجع تاني معاك .

عاوز الثورة تستمر أنزل للناس في الشوارع اقف مع الستات اللي بتنقي طماطم من على عربية الخضار مش بس بتوع هايبر ماركت أو مترو روح عند أي محل بيبيع فول وطعمية وكلم الناس . فهمهم بلغة بسيطة بدون تعالي وبلاش ابوس طراطيف صوابعك بلاش تحشر" الانجليش لانجويج " في كلامك وانت قدام موظفة بسيطة كانت آخر علاقة بينها وبين الانجليزي كتاب ويلكوم تو انجليش" مش حتى كتاب هالو" . كلموا الأغلبية الصامتة الطيبة اللي قلبت الموازين ونصرتكم ال 18 يوم الأسطورة بـلغة طيبة زيهم .

كلامي طبعا مش تعميم لأن فيه ناس فعلا نزلت الشوارع زي الناس بتوع" اللجان الشعبية لحماية الثورة" بدأ يبقى لهم صوت ووزن في شوارع مصر يعني في المنصورة و اسكندرية وبورسعيد ودمياط والمنوفية .. كمان الولاد اللي زي الورد بتوع" توييت شارع" اللي بينزلوا ومفيش جواهم أي دافع غير حبهم وخوفهم عالبلد دي وشباب حكاوي التحرير اللي بيلفوا مصر بطولها وعرضها من اسكندرية لأسوان لانهم فهموا واقتنعوا وعرفوا ان مصر ليست القاهرة .

*عالواقف : دخول الطبيب حازم شومان حفل بجامعة المنصورة وصراخه في الولاد والبنات اللي معهومش فلوس يروحوا كايرو جاز أو يدفعوا تمن تذكرة لفرقة" مشروع ليلى" بأن الموسيقى حراااااام ومزمار الشيطاااان .. وحياتك يا دكتور حازم نوادي القوات المسلحة بيتعمل فيها حفلات من النوع ده وأكتر ده حتى أصحاب الافراح اللي بتعمل هناك بيجيبوا راقصات وغوازي والعياذ بالله ابقى روح قول لهم البقين دول لو تعرف ورفعا للحرج عنك وعلشان اريحك مش هتعرف لان النوادي دي بتمنع بشكل غير معلن واحيانا معلن بتمنع الملتحين والمنقبات من الدخول ليها اصلا ..هع .

8 comments: