Wednesday 5 June 2013

اخوان شامتون


وأنا مراهقة قريت في مقدمة كتاب مش فاكرة اسمه  " أنا الخير والشر معا, لاني أنا الإنسان " . ومن ساعتها عرفت ان مافيش انسان خير مطلق وإلا يبقى ملاك . وكمان مافيش انسان شر مطلق وإلا يبقى شيطان . حاولت اطبق ده في حاجات كتير ساعات كانت الحسبة بتظبط وساعات تانية لأ . 

بالنسبة  لي كل اللي حكموا مصر بما فيهم مبارك نفسه  " انسان ' , لا هو خير مطلق ولا هو شر مطلق , اللي كان بيفرق هو خيره اللي تفوق على شره ولا العكس . 

ملحوظة :  أنا مكنتش بعتبر مبارك انسان  لوقت قريب , من وقت ماالاخوان ظهروا لي على حقيقتهم  وأنا اوقات اختلق الاعذار ليهوذا نفسه مش بس مبارك "

أنا مش ناصرية , ولا بتبع أي ايدلوجية,أنا بتبع الحق والخير والعدل واحيانا الجمال . 

أما شفت الفرحة اللي فرحانينهاالاخوان والشماتة اللي شمتانينها بمناسبة حلول ذكرى 5 يونيو , تأكدت تمام انه احنا شعبين مختلفين , ساكنين على أرض واحدة اسمها مصر . 

كان هناك تشابه كبير بين ماينفثه الاخوان  بقيادة حزبهم الشامت , من بوستات على الفيسبوك والتويتر وبين ماتنشره حسابات اسرائيلية تحتفل بذكرى النصر في الخامس من يونيو ولم اتعجب كثيرا ليه ؟ لان مايجمعه ا الله , لا يفرقه انسان على راي الزميل العزيز احمد الدريني .


ونحب نقول :

النكسة مبدئيا هي " عزيزي بيريز " .

النكسة هي ان جنود ابرياء على الحدود يتقتلوا وفي بقهم تمرة بيغيروا بيها طعم بقهم بعد الصيام , ولحد دا الوقت ماتعرفش مين قتلهم , ولا ليه . 

النكسة ان  أساسيات حياة زي الكهربا , والمياه  والبنزين والدوا ميبقوش موجودين .

 النكسة هي انك تمشي في الشارع, منتظر الحصة الرسمية من كعكة التحرش سيئة الطعم .


النكسة هي خطف قوة شرطة ورجوعها بسيناريوهات تفوقت على سيناريوهات افلام فطين عبد الوهاب .


النكسة هي ان اجتماع لمناقشة أخطر قضية امن قومي تتم دون معرفة المشاركين ان الاجتماع مذاع على الهوا .


النكسة أنك تلاقي رئيسك واقف في غيط قمح وتشوف بوابات الكترونية في الخلفية . 

 
النكسة ان تدعي كذبا زيادة في محصول القمح . 

 
النكسة ان تخرج على مؤيديك أمام قصر الرئاسة لتتوعد المعارضين . 

 
النكسة هي أنك تروح تشتري لبن اطفال من الصيدلية فمتلاقيهوش وتلف لحد رجليك ماتورم وتتحايل على كل اللي تعرفهم علشان ابنك مش بيعرف يرضع غير النوع ده من الحليب . 

 
النكسة هي ان الكهربا تقطع كل شوية وعواميد الكهربا مولعة بالنهار واستراحات رؤساء المدن عاملة زي المساجد في رمضان أو حنة العروسة . 

 
 
النكسة ان رئيسك يتم استقباله بواسطة عمدة قرية اوروبية أو وزير مفوض . 

 
النكسة هي الملثم بتاع خط الغاز اللي بيطلع ويختفي حسب المزاج .
النكسة ومرسي دو ميكس .