Friday 5 March 2010

وجنت على نفسها الرجالة

منذ أيام قليلة قوي جدا خالص اتحفنا" عمر طاهر" بمقاله يصف فيها اشهر عشرون فتاه في مصر .
واعترضت بعض البنات اكترهم "فيمينيست" اللي هما بتوع المرأة تساوي الرجل ومفيش حد أحسن من حد وبتاع.
وفيه رجاله كمان اعترضوا ان عمر طاهر كان كريم مع البنات ومقالش كل حاجة وكان مكارمهم فترى افترى يعني .
وتعقيبا على المقاله اليكم يا رجالة تخاف ماتقولش لأ الآتي أشهر10 رجاله في مصر

.......................

1-الشلحف : وهو اللي مش بيعرف يتعامل مع البنات وعامل فيها الباز افندي في فيلم ابن حميدو ومقطع السمكة وراسها وهو أصلا مبيعرفش يقطع رغيف عيش .

.........................................

2-الدهل: وده تلاقي كده شفايفه مدلدله وغليظه ومش عاجبه أي حاجة في أي حاجه ودايما قلب شفايفه ومنزلهم على أساس إنه قمر


............................

3-المهيطل: وده ينتمي بشكل أو باخر لفصيلة الدهليين بس زايد عليه انه بيلبس جينز ماركت كلفين كلاين

.................................

4-الحيطه : وده طبعا بتلاقيه طول بعرض بارتفاع حاجة زي مجانص اللي في فيلم اسم اعل ياسين بوليس حربي ودايما موازي والعياذ بالله ويحتقر اللي ارفع منه وكل كلامه عبارة عن 3 جمل أنا رايح الجيم أنا جاي من الجيم أنا هنام علشان عندي جيم الصبح بدري وكلمة السر اللي اصحابه بيتكلموا بيها عليه في اغلب الأحيان بتكون توتو عضلات


.................................

5-السيكي ميكي وده دايما شايل في ايده تلات حاجات الموبايل النوكيا الn 5800 والنضارة al-fossil وطبعا علبة السجاير المارلوبورو ومننساش طبعا انه بيكون لابس بنطلون لو ويست .آه دايما بيقول لصاحبته: " يا قلبي "
6-الطحش : يعيش ويتعايش عصبي المزاج يتشاجر لأتفه الأسباب لكنه طيب في المقام الاول وأي بنت ممكن تضحك عليه من أول قاعدة في ستي ستارز .
7-الأرن:وده طبعا كل البنات عارفين مين هو الشاب الأرنون ونكاية في الشباب وغيظ فيهم مش هاقول من هو وإيه مواصفاته خليها بيننا يا بنات :P
8-اللوح : وده يتصف بصفات عديده كوكتيل يعني من الطحشنهه واوالدهلله والحيطه بس اهم صفة عنده انه فاكر نفسه فكيك وماحدش جه ولا جاي ولا هإيجي زيه غلبان موت يا عيني .
9- الهابالوله: ما شاء الله عليه دايما مبتسم بسبب أو من غير متعرفش ليه أو إيه السبب حتى لو حد شتمه بيضحك "ويخلق مالا تعلمون "
10-العبقرينو : وده دايما يا عيني شايل اللاب توب بتاعه ودايخ بيه وكل يوم في حفل توقيع لكاتب من الكتاب والعوينات سمة اساسيه له ونحيف وشعر راسه قرب يطير من كتر العبقرية .
كفاية عليهم كده بقى هيعيطوا وتاني مرة أما حد يا بنات يعمل كده فينا منزعلش نرد في قلب المعركة والبادي اظلم وجنت على نفسها الرجالة