Wednesday, 22 December 2010

نعير البقر


معرفش اذا كان ده وقت التنابز بالالقاب والعتاب واللوم والتقريع والتجريس ام هو وقت الاتحاد والقوة وأما الرجل جمع اولاده وفهمهم انهم مش هيقدروا يكسروا حزمة الحطب الا أذا اتحدوا لكن الذي يبدو في الأفق يظهر عكس ذلك تماما يظهر ان الرجل مات والسر اندفن معاه قبل مايعلم ولاده مايسمعوش لجارهم السو ومايشغلوش بالهم بقضايا فرعية تفقدهم تركيزهم وتشتت انتباههم عن كسر حزمة الحطب . وساب الأمر ملتبس على العيال بعض الشيء وانتقل الى جوار ربه .

.................
مبدئيا يجب ان نعلم أننا هنا كلنا -واعني "بـهنا " ذلك العالم الافتراضي الذي نعيش فيه من شبكات اجتماعية وصحافة شعبية و ما الى ذلك- يجب ان نعلم ان هذا المكان ليس المكان الصحيح أذا كنا نبغى التغيير على الأرض ربما يكون مكان نفرغ فيه طاقتنا واحاسيسنا وشعورنا بالغضب والظلم والاضطهاد لكنه صدقا ليس المكان المبتغى" أو المكان الهدف " -حلو المكان الهدف دي زي النكتة الفزورة كده- أو هو مكان نتعرف فيه على ناس من كل الدنيا وما الدنيا الا شات روم كبير على راي ابو صلاح ابو صلاح مين ؟ واحد فيسبوكي متعرفوش . بس قواعد اللعبة تحتم علينا أنا زي مااتكلمنا في عالم افتراضي لازم نرد في نفس ذات العالم الافتراضي . تناقض بغيض ابن لذينا ازاي من كام سطر بس بتكلم عن أننا لازم ننزل الأرض و دلوقت بتكلم من السما؟ الله يخرب بيتك يا بيل جايتز انت وجوجل و العالم بنت اللذينا دي اللي اكلت دماغنا .
المهم يعني المقدمة الطويلة دي ملهاش أي لازمة , بس أهو التفاف على الأمور زي مابنقول أنا هتكلم عن الاضطهاد الديني من منظور حد مضطهد فعلا وبيحصل له كل يوم وكل دقيقة تمييز مش لازم التمييز والاضطهاد يكون مفضوح زي حرق بيتنا مثلا أو تهجيرنا من المكان اللي بنعيش فيه أو ان الناس كل ماتشوفك تتف عليك وتقول لك ريحتك وحشة ووشك اصفر .

لكن اللي بيحصل انه فعلا المسلمين- هنا- بشكل أو بآخر مضطهدين من أول الست اللي بتقدم وجبة الغداء في مطعم الشغل لغاية سواق الاتوبيس اللي مرضاش يركب رجل ملتحي ومراته المنقبة الاتوبيس ومعاهم عربة أطفال بحجة ان المكان لا يسع اكثر من عربتين رغم انه في العادي بيسع لثلاثة واحيانا اربعة عربات لو كانت من المقاس الصغير و في المحطة التالية اوقفته سيدة انجليزية بيضاء ومعها عربة طفل وسمح لها بالصعود للأتوبيس ولما رحت اناقشه لم يعجبه وسمعت من ورا الاتوبيس من الركاب كلمة تروريست أو ارهابية .. ارهابية لمجرد اني بسأل ليه عمل كده الكلام ده حصل في اوروبا والدول المتقدمة والله العظيم تلاتة اصريت الحاحا اني اخد رقم البطاقة بتاعة السواق الأبيض ابو كرش العنصري كان رافض في الاول لكن كبرت في دماغ اللي جابوني اني لازم اخدها بحجة ان ده حقي ماطل شوية بس بعد كدة غصب عن أهله ادهالي .. مش هاقول لكم بقى بقى عن كمية التأفف اللي الركاب وصلوها لي لاني" معطلة "لهم أوقاتهم الثمينة في جدل عقيم لا يستحق كل ذلك- من وجهة نظرهم العنصرية- . مع ان هما دول- تقريبا -نفس ذات أم الركاب اللي اعترضوا ووقفوا الاتوبيس ربع ساعة علشان ست عندها فوبيا الكلاب وفيه راجل طلع الباص بكلب !!
..........
المسيحيين في مصر مضطهدين نعم مضطهدين والله العظيم مضطهدين والنعمة الشريفة مضطهدين وحق الالهة مضطهدين والمسيح الحي يا سيدي مضطهدين بس متنساش ان المسلمين كمان مضطهدين من ذات نفس النظام واللي وصل حالة الاحتقان والكره والعداوة اللي بتحكوا لي عنها دي وملمستهاش بنفسي خلال زيارتي القصيرة لمصر اللي وصلنا لكدة سياسة فرق تسد والكلام ده . النظام لو حس دقيقة واحدة ان المسلمين والمسيحيين هايتفقوا ويتحدوا على قلب رجل واحد هتبقى هي دي النهااااية يا زريااااب بالنسبة لهم .

فـكل يوم يتفننوا في خلق مشاكل و مواضيع تجعل الجانبين ياكلوا في بعض كما تأتي الأكلة على فريستها - يخرب بيت الفصاحة- والكنيسة طبعا تبدو في الصورة من بعيد تلعب لعبة راسبوتين بس بحرفنة وذكاء اكبر من راسبو الأهبل.
البابا لا يريد للاقباط ان يخرجوا من عباءة الكنيسة يريد ان يحتضنهم الى أبد الآبدين لانه بسيطرته عليهم تدنو له الهيبة والسلطة أما ا ابتعاد المسيحيين عن جلباب البابا فهو مايعني اهتزاز واضطراب السلطة الكنسية والنظام اللاهوتي الذي ظل مسيطرا على" الشعب" القبطي بأكمله مئات السنين
. في هذا الوقت- اعني انفصال الشعب القبطي عاطفيا وسياسيا عن الكنيسة - لن يملك الحبر الأعظم أي سلطة على شعبه غير سلطة اقامة االصلوات والتناول و جلسات الاعتراف والتعميد للأطفال على اقصى تقدير وهو الشيء الذي كلما فكر فيه البابا أو النظام الكنسي كله يرتعب رعب جيري من توماس وقلبه يعمل بوم بوم بوم ويكون الحل بالنسبة له انه يفضل راعب الاقباط من فكرة الخروج عن الاطار الكنسي لانهم هايتفرموا.

فـالناس- الخايفه اصلا من غير حاجة - يخافوا بزيادة ويفضلوا ملتصقين بالجلباب الباباوي ومحافظين على ذلك الحبل السري بينهم وبين الكنيسة .
........
على الجانب الاخر المسلمين بقى مضطهدين من النظام اللي هو بالأساس مسلم فيطلعوا الظلم الواقع عليهم ده ازاي ؟ يطلعوه على الطرف الأضعف ,, تمام زي مابيطلع قرفك وزهقك من ابوك اللي متقدرش تفتح بقك قدامه على امك الغلبانة أو اخوك اللي اصغر منك أو أنك تعمل راجل على اختك وتقول لها متلبسيش ماتعمليش أو على مراتك أنك تضربها كل يوم علقة علشان مديرك مطلع عين اهلك في الشغل .وده طبعا بيغذيه ويشرف عليه اشراف كامل وبسعادة فشيخة النظام من خلال عملاءه أصحاب العمائم الوهابية والأثواب واللحى الطويلة تجار الدين وبائعي صكوك الجنة في الفضائيات والمنتديات الدينية وما شابه والكلام ده مش من عندي ده كلام الدعاة خريجي التربية الرياضية وكليات الخدمة الاجتماعية والتربية النوعية شعبة اقتصاد منزلي. واسألوا حتى الشيخ صفوت حوجازي .


..... الحكاية معقدة والحل بسيط لكنه يحتاج وقت كبير جدا وتفاهم بين الطرفين محل الخلاف لكن هذا يطلب وقت جهد كبيرين . يتطلب أننا كلنا نرجع تاني نمسك حزمة الحطب صح ونفهم من أ ين تؤكل الكتف مش نقعد نحدف بعض بالطوب ونشنق نفسنا بالحبل اللي النظام سابه لينا- اقباط ومسلمين- يطول يطول يطول زي ما العملاق ذكي رستم عمل مع امال في فيلم" نهر الحب".
أما أنك بقى زهقان وتعبان وكفران وتعبت من الكلام فـتروح ترمي اخواتك المسلمين بانهم ارهابيين ومن تحت لتحت كدة كل شوية تفكرنا بالدموية اللي احنا فيها وبعبادتنا الغريبة المريبة وتعمم حاجات كده على كل المسلمين وانهم كلهم قاعديين وكلهم بن لادن في اللا شعور بتاعهم مش حلو يا صاحبي. ده انت فاضل تحمل المسلمين انهم هما اللي صلبوا المسيح وان بن لادن يبقى ابن اخت يهوذا الفتان !! وأما حد يحاول يناقشك أو يقول لك مش كدة يا فنان تقول بقر موااااااااااااع قلنا فيه اضطهاد مش عاجبك قلنا مش موافقين على اللي بيحصل لأ برضة, عاوز ايه طيب ؟ ندق صليب على ادينا علشان نعجب ؟

متعمد أنك تجرح في عقيدتنا و اسلامنا تلعب بالالفاظ زي ماانت عاوز وتقول فيه فرق بين الاسلام السياسي والاسلام نفسه وفرق بين الاسلام الأصولي والمسلمين وفيه فرق بين الاسلام كديانة وبين المسلمين لشي خيال يا ناس !!! وبعدين ترجع تاني تعمم في كلامك وتشبهنا كلنا باننا غوغاء و لهمج وبنهتف ونقول : بالروح بالدم نفديك يا اسلام مع ان ده مش بيحصل بشكل عام ده بيحصل من فئات معينة انت نفسك تعلمها قبلي .
.......
ثم ان ماطول عمر هتافات الكنيسة : " بالروح والدم نفديك يا صليب" ده انت حتى هتلاقي العيال بتوع الاخوان اللي انت ذاللنا وكاسر نفسنا بيهم لاطشين الهتاف من الكنيسة يا معلم : ايه يا عمونا ؟ الرحمة مش كدة ده انت حتى مستكتر علينا ان احنا نغضب شوف نغضب يا شيخ من الرسام الدنماركي بتاع الرسوم اياها !! لا وافقنا على انه يتقتل ولا عمرنا هنوافق بس انت حتى مستكتر ده علينا ومعتبرة فنان طب ايه ؟؟ بقى مين مضطهد مين يا مقدس ؟ الحاجة التانية المهمة اللي لازم تفهمها يا كبير ان ناس كتيرة بدأت تقلق من منهجك اللي اتغير ومن قناعاتك اللي اتلعب في أساساتها وبعدين مش فهمت يعني ايه اللي مايتغيرش يبقى أما لوح أو بقرة ؟ أو صاحب مصلحة اللي متأكدة منه رغم ان احنا ماتقابلناش قبل كدة أنك فعلا مش صاحب مصلحة وده اللي فعلا مزعلني عليك وعلى الحال اللي وصلت لها يعني لازم اتغير ما أرجع مصر اجازة اسبوعين واقول أنا بتخنق من كم القذارة اللي بشوفها في مصر واني اوف اوف ياي مش بستحمل وعاوزة أرجع النضافة ؟ شايم يا مان , سو باد والله مش بس أنا ده حصل قدامك وقدام الكل ان جالك رد مني ومن ناس تانية تقريبا بنفس الكلمات لا تعمم احكام ولا تقول ان الكل بيكره الكل مش طايق الاقباط الكل متضهد الاقباط الكل .... الكل... بلا بليه بلوه ... والمضحك أنك بعد ماقلت الكلمتين دول رجعت تقول التعميم شيء مقيت ونبي ده كلام يا عم الشيخ ؟
وبالنوسبة للناس البقر من وجهة نظرك يحبوا ينعروا ويقلوا لك مووووااااااع موااااااااا اع اصحى يا صاحبي يا افتراضي

9 comments:

  1. كلام عقلاني وفي الصميم

    ReplyDelete
  2. عزيزتى شامبو الجميلة قريت الموضوع بس اعزربنى سرحت وما فهمتش الا انك بتكلمى او بتردى على حد ماعرفوش ولا اعرف قال اية..وتهت ...بس كنت مبسوط انى بقرأكلام انتى كتباة باسلوبك الجميل ...ححاول اقراة تانى

    ReplyDelete
  3. الكلام كان عن شخص عزيز يا عمو بس بدأ يتغير لفت نظره لكدة قال اني بقرة فحبيت افهمه نعير البقر كيف يكون

    ReplyDelete
  4. إزيك ياشمبونجو،أنا عرفت بتتكلمي عن مين ٠٠!:)٠
    بس عشان أطمنك،الأخ ده من أول يوم علي الفيسبوك وهو كان بيرمي حاجات كتيرمن دي،لنكات،وموضوعات،لكن حسن الظن فيه كان باعد عنه الشبهات شوية،أغرب شئ،أنه من فترة مش بعيدة،كان بيدين البنت العبيطة إياها،صنيعة النيوكونسرفاتور،تلميذة سعد بالوظة،وصديقة الصهاينة،لكن كنت حاسس أن ده مجرد إجراء شكلي فقط بيناقض إلحاحه وتركيزه علي تجريم المسلمين،لمجرد كونهم مسلمين،بالطريقة البوشية إياها،وإن كونهم مسلمين،فبالضرورة هيكونوا إرهابيين،أومساعدين للإرهاب،للأسف زيه زي بقية الشلة العاملة في خدمة الأفكار(الإنسانية)الصهيوأمريكية اللي نشطة في مصر،في العمل المدني،وبين المصريين علي النت،وبعض التجمعات في الخارج
    و بصراحة بأحترم فيكي أدبك وتفاؤلك لأنك متخيلة هؤلاء الناس ممكن تشارك في كسر حزمة الحطب : حزمة النظام الفاسد،والسيطرة الصهيونية الأمريكية علي مقدراتنا،لتنفيذ المخططات البوشية وأوباما دلوقتي للمنطقة وبلدنا،رأيي أنه لازم الناس دي تضاف الي حزمة الحطب اللي يجب كسرها،وكنسها مع مايجب كنسه من مصر

    ReplyDelete
  5. البوست طويل قوي حقراه بعدين عشان عندي امتحانات بس عالعمووم مبروك على النيولوك :]

    ReplyDelete
  6. انت رائعة يا شمبو.. ليا حق احبك زي ما باحب اسانج

    انا لسه حالا بالا قارية البوست ده وما كنتش قريته قبل حفلة الانهيار اللي جات لي على التويتر

    ولو كنت قريته يمكن كنت هديت وما كنتش نكتت شعري على التويتر لانك قلتي كل اللي نفسي فيه

    ReplyDelete
  7. طبعا انا ضد ان حد يصف التاني ببقرة والفاظ زي دي عيب ..بس انت برضه ديزل ياشمبو لازم نعذر بعض ولما الراجل يقولك ان ابوه القسيس كان بيتشتم ويتف عليه ف الشارع يبقي طبيعي ان الراجل شايل كتير ومع هذا انا مش شايف انه عنصري ف مناقشته معايا بصراحة وراجعيها تاني ..

    ReplyDelete
  8. بوست طوويييييييل وجمييييييييييييييييييييييييييييييييل :)

    بس اهم حاجه .... عملتي ايه بنمره بطاقه السواق :)؟

    تسلم ايدك

    تحياتي

    ReplyDelete
  9. مشكوووووووووووووووووووووووور جدا جدا
    وتسلم الايادى ياغالى
    وارجو ان تقوم بزارة مدونتى المتواضعه







    مزيكا4ماتش

    ReplyDelete